Economie


Publicat pe 20.07.2010 de LPG

Piata muncii din Romania a avut o dinamica extraordinara in ultimii ani, oferta de munca fiind considerabil mai mare decat cererea.

Numarul important al companiilor mari prezente pe piata a facut ca si numarul de joburi vacante sa creasca foarte mult, iar angajatii sa aiba astfel posibilitatea de a alege dintr-o varietate de oferte .

Daca in cele mai multe din tarile Uniunii Europene durata minima a colaborarii dintre un angajat si un angajator este de minim 5 ani acest lucru in Romania constituie o raritate.

Studiile de piata ce urmaresc identificarea principalelor motive pentru care oamenii isi schimba locul de munca au indicat urmatoarele :

In ceea ce priveste personalul non cadre:

  • 61% salariul / pachetului financiar
  • 13% relatia cu seful
  • 9% rutina la locul de munca, lipsa perspectivelor de dezvolare a carierei

In ceea ce priveste cadrele, proportiile sunt usor diferite :

  • 35% managementul
  • 33% lipsa oportunitatii de dezvoltare a carierei.
  • 18% echilibrul dintre viata personala si cea profesionala, probleme ce tin de locatia curenta, ore prea lungi de lucru sau un program solicitant, schimbari foarte dure la job.
  • 10% / salariul / pachetul financiar.

In Romania, spre deosebire de multe din tarile UE salariul nu este un subiect tabu.
Chiar daca managementul incearca sa impuna confidentialitate in ceea ce priveste salariul angajatilor, acestia discuta intre ei si isi compara salariile, lucru care in multe cazuri determina frustrari, urmate de luarea deciziei de a cauta un loc de munca mai bine platit.

Romanii poarta inca urmele lasate de un regim dictatorial, de aceea multi romani au dezvoltat un soi de « complex al sefului » tradus printr-o sensibilitate destul de ridicata la constrangerile si exercitarea controlului de catre management. Si cum piata de munca ofera destul de multe alte optiuni, un angajat deranjat de comportamentul sefului poate oricand recurge la demisie.

O alta urma lasata de perioada comunista este si interesul fata de nou, de varietate si de aici exercitarea, uneori in exces, a libertatii de a alege de a incerca si altceva, indiferent ca este vorba de telefonul mobil, masina sau un nou loc de munca.

Un alt motiv ce determina fluctuatia mare de personal pe piata de munca din Romania este constituit de lipsa oportunitatilor de dezvoltare. Companiile trebuie sa ia in calcul tot mai mult dezvoltarea unui program de fidelizare a angajatilor, acordarea de beneficii suplimentare, traininguri si programe de instruire.